و ما أرسلناك إلّا رحمة للعالمين
مقصود باغ و لاله و حور و قصور نیست... اهـل بهشت را سـر کوی تو مقصد است... پیش از هبـوط آدم و حـوا بـه خط نور... دست خدا نـوشت: محمّد مؤیـد است... به نام خداي محمد (ص)...خداي يكتاي بي همتا! خدايي كه ارسل رسوله بالهدي و دين الحق... وبلاگ حاضر قدميست در جهت خدمت به خاتم الانبيا، پيامبر روح و رحمت از سوي حقير كه عشق و محبت ايشان را در دلم پرورده ام. قرآن كتاب نور است. كتاب تبيان و هدايت و كلام معشوق ازليست. سعي برآن دارم اين دو رحمت و نعمت بزرگ خلقت (قرآن و رسول) را پا به پاي هم سپاس گويم و شايد اين وبلاگ راهي براي شكرگذاري آن باشد. اميد كه رضايت خدا را دربرگيرد. التماس دعا از همه ي عزيزان بازديدكننده
آخرین مطالب
<-PostTitle->
آرشیو مطالب
هفته اول اسفند 1391
هفته چهارم بهمن 1391
هفته سوم بهمن 1391
هفته اول بهمن 1391
هفته سوم دی 1391
هفته دوم دی 1391
تصوير پيامبر اكرم (ص) در نهج‌البلاغه

پيامبر اكرم (ص) در نزد اميرمومنان حضرت علي (ع) از جايگاهي ويژه اي برخوردار است امام اول شيعيان در فراز آغازين خطابه‌هاي خود ضمن ياد خداوند، به تمجيد و تكريم پيامبر اكرم (ص) نيز پرداخته ‌است.

آن حضرت در فرازهايي از نهج‌البلاغه به فراخور حال به بيان برخي ويژگي‌هاي حضرت محمد (ص) و تبيين شرايط گوناگون رسالت ايشان پرداخته ‌است. تبيين شرايط دوران جاهليت (پيش از بعثت) و عزت مسلمانان پس از آن، بيان شخصيت پيامبر اكرم (ص)، پيامبر اكرم (ص) ميزان حق، بيان رسالت و اهداف آن، دعا براي پيامبر اكرم (ص) و توسل به آن ‌حضرت از جمله اين موارد به شمار مي رود.

 

*‌ شرايط جامعه جاهلي پيش از بعثت:

اميرالمومنين در فرازهايي از نهج‌البلاغه به بيان شرايط دوران جاهليت در زمان دوران پيش از بعثت پرداخته‌اند و از ويژگي‌هاي آن دوران پرده‌برداري كرده‌اند.

ادامه مطلب رو از دست نديد

-------------------------------------------------------------------------------

بنياد نهج البلاغه


آن حضرت در فرازهایی از نهج‌البلاغه به فراخور حال به بیان برخی ویژگی‌های حضرت محمد (ص) و تبیین شرایط گوناگون رسالت ایشان پرداخته ‌است. تبیین شرایط دوران جاهلیت (پیش از بعثت) و عزت مسلمانان پس از آن، بیان شخصیت پیامبر اکرم (ص)، پیامبر اکرم (ص) میزان حق، بیان رسالت و اهداف آن، دعا برای پیامبر اکرم (ص) و توسل به آن ‌حضرت از جمله این موارد به شمار می رود.

 

*‌ شرایط جامعه جاهلی پیش از بعثت:

امیرالمومنین در فرازهایی از نهج‌البلاغه به بیان شرایط دوران جاهلیت در زمان دوران پیش از بعثت پرداخته‌اند و از ویژگی‌های آن دوران پرده‌برداری کرده‌اند.

ویژگی‌هایی چون بدترین دین، بدترین خانه ، زندگی در زمین‌های سخت و خشن، رواج جنگ و خونریزی در بین مردم، نبود پیوند خویشاوندی و قطع رحم، بت‌پرستی، گناه، دوری از تعالیم الهی، دوری از انبیای الهی، گرفتاری در فتنه‌ها و فساد و تباهی، رواج نیرنگ و فریب، وجود نشانه‌های تباهی و از میان رفتن نشانه‌های هدایت ... .

امام (ع) ضمن تصویرگری دقیق از آنچه در دوران جاهلیت بر مردمان حاکم بود، عظمت و عزتی که در سایه اسلام کسب کرده‌اند را، گوشزد کرده و فرموده اند: و شما - ای گروه عرب - بر بدترین آیین و در نابسامان‏ترین شرایط می‏زیستید: در میان سنگلاخ‌های ناهموار و مارهای پر زهری که از آوازها نرم‌اند، گویی کرند. آب آلوده و ناگوار می‏نوشیدید، و غذای نامناسب و غیربهداشتی می‏خوردید، و خون یکدیگر می‏ریختید و پیوند خویشاوندی را بریده بودید. بت‏پرستی میان شما رایج بود و گناهان (در میان شما) دایر (بود)...

نهج‌البلاغه علت وضعیت نابسامان مردم در دوران پیش از بعثت را دور بودن مردمان از تعالیم الهی انبیا دانسته و دلیل وجود فتنه‌ها را دراین امر می‌داند و به آنها هشدار می‌دهد و آنها را از سرنوشت پیشینیان خود آگاه می‌سازد تا آنها به آن سرنوشت دچار نشوند. می‌فرماید: او را هنگامی به رسالت فرستاد که در جهان رسولانی نبودند. زمانی دراز بود که مردم به خواب رفته بودند. فتنه‏ها سربرداشته و کارها نابسامان بود. آتش جنگ‌ها شعله می‏کشید، روشنایی از جهان رخت بربسته و فریب و نادرستی آشکار گردیده بود. جهان به باغی می‏مانست که برگ درختانش به زردی گراییده بود و کس از آن امید ثمره‏ای نداشت. آبش فروکش کرده بود. پرچم‌های هدایت کهنه و فرسوده گشته و رایات (بیرق ها)ضلالت پدیدار شده بود. دنیا در آن روزگاران بر مردمش چهره دژم کرده بود و بر خواستاران خود ترش‌روی گشته بود. میوه‏اش فتنه بود و طعامش مردار. در درون وحشت نهفته داشت و از برون شمشیر ستم آخته. ای بندگان خدا، عبرت بگیرید و به یاد آورید کارهای گناه‏آلود پدرانتان و برادرانتان را که اکنون در گرو آنها هستند و به حساب آن گرفتارند.

 

* شخصیت پیامبر اکرم (ص):

امام علی(ع) در نهج‌البلاغه به تبیین جایگاه ویژه پیامبر پرداخته و برخی ویژگی‌های این شخصیت بزرگ را به مردمان معرفی می‌کند. ویژگی‌هایی چون: آشکارکننده و برپادارنده حق، امین وحی، دارای برترین مقام، خاستگاه و جایگاه، کرامت و جایگاه رفیع پیامبر در تمام مراحل زندگی‌‌اش، گواه روز جزا، پیشوای پرهیزکاران، دارای برترین تبار و خاندان، دارای مقام کرامت، گفتارش بیانی روشن‌گر و سکوتش دارای حکمت...

ویژگی‌های برجسته شخصیت پیامبر اکرم (ص) در بیان امیرالمومنان در تبدیل دوران جاهلیت و گرایش مردمان به‌ سوی هدایت تاثیری شگرف داشت:

زادگاه او برترین زادگاه (مکه مکرمه)، و خاندان او پاک‌ترین و با شخصیت‏ترین خاندان ها. او همواره در کانون های کرامت بوده است و نیاکانی برجسته و بزرگوار این 'در یتیم' را به نسل بعد می‏سپردند. او در سرزمین‌هایی نورانی که جان ها را از عذاب بیمه کند رشد کرده است. دل های نیکان و پاکان به سوی او پر می‏کشید و چشم ها به جانب او خیره می‏شد، و شخصیت او دل ها و دیده‏ها را به خود جذب کرده بود. خداوند به برکت او کینه‏ها را مدفون ساخت و شعله خونخواهی ها و خونریزی ها را فرو کاست. به وجود پرخیر او برادری و محبت پی‏ریزی و شکوفا شد و هم‌دلی و هم‌فکری پدید آمد و نامحرمان نزدیک، دور شدند، مستضعفان به عزت رسیدند و مستکبران به خواری نشستند. سخنش روشنی و هدایت، و سکوتش گویای حکمت است.

امام علی (ع) همچنین ضمن بیان ویژ‌گی‌ها و برتری‌های پیامبر اکرم (ص) بر روش بیدارگرانه پیامبر و امتداد خط نبوت از آدم تا خاتم و برقرار ماندن خط نبوت توسط جانشینان پیامبر (خاندان نبوت) تاکید دارد. چنانکه می فرماید: ... تا کرامت الهی، (پس از پیامبران پیشین) مسوولیت رسالت را بر دوش محمد - درود خدا بر او و خاندانش- نهاد، پس او را از برترین 'ریشه‏ها' و 'تبارها' برگرفت و در سرسبزترین و اصیل‏ترین گلستان‌های شرافت بکاشت. او شاخسار درخت تناوری بود که پیامبران را از آن آفرید و امانت‌داران خود را از آن برگزید. خاندان او بهترین خاندان‌ها، و تبار او برترین تبارها، وریشه خانوادگی او بهترین ریشه‏هاست. در حرم پاک الهی بر دمید و در گلزار کرامت بالید. شاخسار آن سر به فلک کشیده و بر و بار آن جاودانه شده است. پس آن بزرگوار پیشوای پرهیزکاران و نور چشم ره یافتگان است، چراغی پرفروغ و ستاره‏ای درخشان و مولد نوری تابان؛ راه و رسم او به هنجار، آیین او بالنده و شکوفا، کلام او قانون و جدا کننده سره از ناسره، و داوری او عدالت محض.

 

* پیامبر اکرم (ص) میزان حق:

امام علی(ع) در نهج‌البلاغه پیامبر اکرم (ص) را به ‌عنوان میزانی برای حق یاد می‌کند. عباراتی چون: پیشوای پرهیزکاران، چراغ راه، مسلک او مسلکی صحیح و شکوفا، سخنش قانون، روش او میزان و جداکنندة حق از باطل، منش او عدالت محض و...؛ و در فرازی نیز فرمود: و پرچم حق را فرا راهمان افراشت. آری، هرکه از آن پیش تاخت خود را از دین خارج ساخت، و هرکه از آن واپس ماند در چاه هلاکت افتاد، و آن که همراه او ماند به حق دست یافت.

 

* رسالت پیامبر اکرم (ص):

حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه به تبیین موضوع رسالت پیامبر اکرم (ص) نیز پرداخته است. امام (ع) رسالت پیامبر را در بیدارگری و انذار مردم می‌داند و می‌فرماید: به‌راستی خداوند، محمد مصطفی را - درود خدا بر او و خاندانش- برای جهانیان بیدارگر و بیم‏دهنده برانگیخت و او را امین وحی خویش ساخت.

امیرالمومنین (ع) می‌کوشد تا اهداف رسالت پیامبر اکرم (ص) را تبیین کند. اهدافی چون: آشکار شدن حق و برملا شدن باطل، رستگاری انسان‌ها، پیکار با طاغیان و سرکشان... چنانکه فرمود: او را فرستاد تا به فرمانش کفر و جهل را درهم کوبد و نام و یادش را به همه گوید. او هم امانت را پاس داشت.

امام علی(ع) در نهج‌البلاغه به بیان تلاش‌های پیامبر اکرم (ص) در راه هدایت مردمان پرداخته و لطف و علاقة آن بزرگوار به هدایت عامه مردم را گوشزد می‌کند. تلاش‌هایی که پیامبر بزرگوار بی هیچ اجر و مزدی در راه خداوند انجام می‌داد تا مسوولیت سنگین رسالت را به احسن وجه انجام داده باشد. از این ‌رو فرمود: و همواره به راه نجاتشان هدایت کرد، و پیش از آنکه رستاخیزشان فرارسد آنان را آماده ساخت، و در راه ماندگان و شکسته بالان را دست گرفت و یاریشان کرد تا به مقصد رسند - مگر آنها را که خود راه هلاکت را برگزیدند و از هر چیزی می‏گریختند - تا سرانجام به سر منزل سعادت رساندشان، و در خانه امن و امان نشاندشان، و حال و روزشان سامان گرفت، و فراوانی و نعمت به رویشان ریخت.

 

* دعا برای پیامبر اکرم (ص):

امام علی(ع) در کلام خود به مردمان می‌آموزد تا همیشه قدردان پیامبر باشند و خداوند کریم را از اعطای این موهبت بزرگ، وجود گرامی پیامبر اکرم در میان انسان‌ها، شاکر باشند. از این‌ رو در اکثر قریب به اتفاق خطبه‌هایش پس از ذکر و یاد خداوند و شمارش نعمات الهی بر پیامبر اکرم درود فرستاده و از آن وجود مقدس یاد می‌کند و برخی ویژگی‌هایش را به فراخور حال برمی‌شمرد. به‌عنوان مثال در خطبه دوم این‌گونه از پیامبر اکرم یاد می‌کند: ... و گواهی دهم که محمد (ص) بنده او و پیامبر اوست. او را به آیین پرآوازه و نامدار، و دانشی رسیده از راه روایت و آثار، و منشور فراهم آمده در نوشتار، و نور درخشنده و فرمان قاطع و روشن گسیل داشت... .

امیرمومنان در فرازهایی از نهج‌البلاغه پس از یادکرد بخشی از ویژ‌گی‌ها، زحمات و فداکاری‌های پیامبر اکرم لب به دعا گشوده علو درجات برای آن وجود عالی‌ مقام طلب می‌کند و در واقع به انسان‌ها یادآوری می کند که آدمی در هر مقامی نیازمند دعا است و دعای بندگان در حق حتی بزرگترین خلق خدا نیز کارساز است، آنجا که می فرماید: پروردگارا، از آسمان عدل خویش بهره‏ای بدو بخش و دریا دریا خیرات و برکاتت را بر او فرو ریز. پروردگارا، بارگاه دین او را بر هر بنایی بر افراز، و جایگاه او را در پیشگاهت بزرگ دار، و بر قدر و مرتبه او در آستانت بیفزا، و ابزار پیشرفت در اختیارش بگذار، و بدو برتری و کرامتی افزون بخش.

* با بهره گیری از تحقیق صورت گرفته توسط بنیاد نهج البلاغه

asemooniii | - شنبه 1391/11/7
+ (0) نظر
منوی اصلی
خانه
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
موضوعات مطالب
قرآن و پيامبر اكرم (6)
نبوي (5)
حكايت هاي نبي (4)
پيامبر اكرم در نهج البلاغه (4)
روايات نبوي (3)
وقايع و حوادث قرآني-نبوي (3)
در سايه سار جهاد (2)
عطر گل نرگس (1)
معرفي كتاب هاي قرآني-نبوي (1)
اطلاعيه ها (1)
اشعار نبوي (1)
دكلمه، تواشيح و ترانه هاي نبوي (0)
وقايع و حوادث قرآني (0)
معرفي كتاب هاي قرآني (0)
اشعار من (0)
سرآغاز (0)
بدون موضوع (1)
سایر امکانات

 RSS 

POWERED BY
BlogPost.COM

قالب مذهبی

كنگره ملي پيامبر اعظم (ص) بخش رسانه هاي مجازي

IS
&autostart=1&autoreplay=1&showtime=1&volume=100&volumecolor=0xBE7FAB&equalizercolor=0xBE7FAB&theme=violet" />
a href="http://www.peirovan.ir" target="_blank">پُفَکی

امارگیر حرفه ای سایت



تمامی حقوق محفوظ می باشد!

www.HeyatSiyadat.ir

X